Contact

Kroonhomeopathie

Marjon Kroon-Antonisse
Debijehof 5
3863 AJ Nijkerk

Neem contact op:

Stuur een mail via de contactpagina
of bel 06 - 107 215 88



Volg ons:

Facebook-Icon Linkedin-Icon Twitter-Icon RSS-Icon
gewrichtsklachten Kroonhomeopathie

Kroonhomeopathie: onbelast bewegen bij gewrichtsklachten

Gewrichtsklachten, artrose en fibromyalgie hebben in het dagelijks leven een behoorlijke impact. Zo verminder je pijn:

Pijn, moeite met bewegen en vermoeidheid beperken de mogelijkheden om volop van het leven te genieten. Depressieve gedachten en angst voor pijn bij bewegen versterken vaak de klachten. In mijn praktijk help ik je graag om de negatieve spiraal te doorbreken en te werken aan opbouw en herstel. Artrose, osteoporose en fibromyalgie vallen onder de reumatische aandoeningen. Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 100 aandoeningen aan gewrichten, spieren en pezen. De ernst van de klachten en de beleving van patiënten varieert enorm en is vaak gerelateerd aan de mate van ontsteking en hoever het proces van afbraak van kraakbeen en/of botweefsel al is gevorderd. Op zich zijn artrose en osteoporose na het 55e leeftijdsjaar onderdeel van een natuurlijk proces van veroudering. Hormonale disbalans en voedingstekorten kunnen het proces vervroegen en versterken. Er zijn echter mogelijkheden om dit proces af te remmen met behulp van veranderingen in de leefstijl. Daarbij staan aanpassingen in de voeding en een beweegprogramma, aangepast aan individuele mogelijkheden voorop. Daarnaast is het mogelijk om met voedingssupplementen pijnklachten te verminderen en de aanmaak van nieuw kraakbeen en botweefsel te stimuleren.

Voeding bij artrose en osteoporose

In de behandeling van artrose en osteoporose speelt voeding een belangrijke rol. Bijvoorbeeld melk zou goed voor de botten zijn. Hedendaagse inzichten laten zien dat het tegendeel het geval is. Melk heeft een negatief effect op de zuren/basen verhouding in het lichaam. Een teveel aan zuren maakt dat er veel osteoklasten worden gevormd. Dit gaat ten nadeel van de osteoblasten die nodig zijn voor de botopbouw. Bij artrose zijn de tussenwervelschijven en het kraakbeen rond de gewrichten verdroogd en ze verdwijnen. De ‘spons’ kan nog wel worden ingedrukt, maar veert niet terug. Daardoor ontstaan pijnklachten. Voldoende drinken is dan ook erg belangrijk om de vochtbalans op pijl te houden. Daarnaast is regelmatige beweging essentieel onderdeel van het herstel.

Er zijn veel glucosamine en chondroitine preparaten op de markt. Het gebruik daarvan kan zeker helpen, maar nog belangrijker zijn goede voeding, een goede darmfunctie en supplementen als bijvoorbeeld magnesium en MSN.

Mijn eigen ervaringen

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een verandering in het voedingspatroon een aanzienlijke verbetering kan brengen in de mogelijkheid om pijnloos te bewegen. Artrose zit bij mij in de familie. We zijn echt zo’n stel van die krakende wagens en ik kreeg zelf al rond mijn dertigste fibromyalgie met gewrichtsklachten en artrose van de nekwervels. Met homeopathie is er destijds zoveel verbeterd, dat ik besloot om zelf homeopaat te worden. Ik had wel altijd een béétje pijn, maar door regelmatig te blijven bewegen en niet te lang en te zwaar te belasten, kon ik het onder controle houden. En als je dingen doet, die je leuk vindt, kun je veel aan.

Ziekte van Lyme

Dat veranderde in 2008. Ik raakte dat jaar besmet met de Borrelia Burgdorfi bacterie (tekenbeet). De ziekte van Lyme geeft allerlei neurologische klachten en ook problemen met de blaas en de gewrichten en de huid . Heel vervelend was dat er een constante spierspanning voelbaar was, waardoor ontspannen en goed slapen steeds moeilijker werd. Sporten en tillen gingen ook niet meer, omdat ik af en toe uitvalsverschijnselen en stressincontinentie had en bij iets teveel of te lang belasten direct pijnlijke gewrichten of  een koortsreactie kreeg. Daardoor kwam ik ook kilo’s aan. Mijn werk als leerkracht kon ik inmiddels niet meer doen en mijn conditie en uithoudingsvermogen werden steeds slechter. Op nieuwe foto’s was te zien dat de artrose inmiddels verergerd was en het was nu ook in mijn handen aanwezig. In die periode raakte ik ook in de overgang, waardoor er nog andere hormonale klachten bijkwamen en de stressbarometer liep behoorlijk op. Het evenwicht was dus behoorlijk verstoord.

Herstel van gewrichtsklachten met orthomoleculaire geneeskunde

Bij toeval las ik, in 2010, dat er een orthomoleculair seminar gegeven werd over artrose, osteoperose en fibromyalgie en ik besloot om daar heen te gaan. Daar hoorde ik voor het eerst iets over de zuur-basenbalans . Dat was het begin van de weg naar herstel. De spierspanning verminderde aanzienlijk onder invloed van magnesium en ik maakte een begin met het veranderen van mijn voedingsgewoontes, door te kiezen voor pure onbewerkte voedingsmiddelen. Door de studie orthomoleculaire geneeskunde kwam ik steeds meer te weten over voeding en diverse andere voedingssupplementen en raakten ook de andere klachten steeds meer naar de achtergrond. Ik begon heel voorzichtig weer te sporten en viel ook 13 kilo af. Na een van de nascholingen over de rol van de darmen en het immuunsysteem en ontlastingonderzoek, heb ik zelf een onderzoek aangevraagd en daar kwam een overgevoeligheid voor gluten uit. Sindsdien ben ik glutenhoudende graanproducten gaan vermijden en ook steeds meer gaan letten op verborgen suikers in voeding. Door mijn kennis over voeding uit te breiden, krijg ik steeds meer inzicht in de effecten van voeding op ons immuunsysteem. Voor mijn eigen lijf geldt dat ik nu duidelijk het verband kan leggen, tussen af en toe kortdurend optredende klachten en een keer iets eten waar ik niet tegen kan. Ik kan wel zeggen dat ik nu pijnvrij ben en afgezien van een bewegingsbeperking van de nek, kan ik alles weer doen. Ik heb weer voldoende energie om met enthousiasme in de praktijk te werken en mijn cliënten zo goed mogelijk te adviseren. Dat wil niet zeggen dat ik nu een standaard advies kan geven. Wat voor mij helpt, kan voor jou heel anders zijn, omdat je misschien op andere dingen reageert of omdat de oorzaken verschillend zijn.

Verschillende oorzaken van gewrichtsklachten

Hormonale veranderingen, medicijngebruik, toxische belastingen en overgewicht, maar ook voeding, kunnen oorzaak zijn van de zogenaamde lage graad ontsteking. Andere onderliggende ziektebeelden kunnen oorzaken zijn van gewrichtsklachten. Voorbeelden hiervan zijn: hypothyrioïdie (schildklier), de ziekte van Lyme, de ziekte van Crohn en erfelijke hemochromatose. Ook vaccinaties (hepatitis B) kunnen oorzaak zijn.

Artrose blijkt een voedselallergie!

Artsen gaan er nog vaak van uit dat de pijn bij artrose ontstaat door slijtage. Artrose wordt veel bij oudere mensen met overgewicht gezien. Door overbelasting, kan artrose ontstaan en dit merkt men vaak het eerst aan de knieën. Deze mensen hebben echter ook vaak last van artrose aan de handen. Vingers krijgen geen extra gewicht te verduren en ook veertigers en vrouwen in de overgang klagen vaak over pijnlijke gewrichten in de handen. Onderzoekers van de Stanford universiteit hebben in 2011 gevonden, dat artrosepijn zijn oorzaak vindt in ontstekingen. Deze ontstaan op verschillende manieren. Een van die manieren is opvallend. Artrose blijkt namelijk in het merendeel van de gevallen te ontstaan door voedselallergie. Iedereen is weer allergisch voor andere voedingsstoffen. Door allergische reacties op voeding kan een verhoogde doorlaatbaarheid van de darmen ontstaan en laten de darmen meer anti-nutriënten (exorfinen) of toxinen door. Deze gifstoffen hopen zich op in bijvoorbeeld het kraakbeen. Door een auto-immuunreactie wordt het kraakbeen in de cellen aangetast (Membraan Aanvallend Complex). Daarbij worden eiwitten gebonden aan kraakbeencellen en worden er meer enzymen rond het kraakbeen aangetroffen, die het kraakbeen in versneld tempo afbreken. Hierdoor kunnen artrosepijnen ontstaan. Rokers hebben vaak eerder last van artrose, door een slechtere doorbloeding. Gebruikers van NSAID’s (ontstekingsremmende medicijnen) hebben als bijwerking soms last van maagbloedingen en een verstoorde darmflora, waardoor zij meer kans op artrose hebben.

Orthomoleculaire geneeskunde bij gewrichtsklachten

Orthomoleculaire behandelingen richten zich daarom met name op het terugdringen van laaggradige ontstekingstendensen en het herstellen van de darmflora. Dit kan door voedsel waar men allergisch op kan reageren weg te laten: melk, zuivelproducten, sojaproducten, suiker, witmeelproducten, fructosestroop, transvet en chocolade, nachtschadegroenten, tarwe, chocolade, eieren, rundvlees, koffie, maïs, sinaasappels, varkensvlees, gist, thee, etc. Het is belangrijk om een evenwichtige zuren-basenbalans in het lichaam na te streven en daarvoor kies je vooral veel groene groenten en gezonde vetzuren in de vorm van vette vis, roomboter, olijfolie en kokosolie.

Voedingssupplementen bij gewrichtsklachten

Daarnaast zijn er voedingssupplementen die ontstekingstendensen afremmen, zoals bromelaïne, curcumine, Omega-3 vetzuren, vitamine D3 en vitamine C. Voedingssupplementen die kunnen helpen bij de aanmaak van nieuw kraakbeen zijn onder andere glucosamine, chondroïtine en MSM. In MSM zit zwavel dat een pijstillend effect heeft. Dit zit ook in ‘lookachtigen’; prei, bieslook, knoflook e.d.  Voor de opname van chondroïtinesulfaat (1200 mg) is ook mangaan nodig, 2,5 -5 mg. N-acetyl-D-glucosamine (500mg) uit melk, schaaldieren als kreeft en krab, bevat proteoglycanen en hyaluronzuur en werkt in op het mesenchym. Dit is het bindweefsel met bloedvaten, zenuwen en lymfevaten. Silicium is een belangrijk mineraal dat een hoofdrol speelt bij de vorming van een beschermende stof in het kraakbeen, Silicium zit in gierst, haver, citrusfruit, groente, bamboe en heermoes. Het is in een vloeibare supplementvorm of als Schuessler celzout verkrijgbaar. Omega-3 visvetzuren en/of groenlipmossel remmen ontsteking en zorgen voor een goede circulatie in de bloedvaten die het omliggende weefsel van voeding voorzien. Groenlipmossel is niet geschikt als er ook sprake is van jicht of schaaldierallergie en werkt beter in combinatie met B-vitaminen.

Homeopathie bij gewrichtsklachten

Zowel voor acute als chronische pijnklachten zijn er ook ondersteunende homeopathische geneesmiddelen. Deze worden op het individuele beeld voorgeschreven. Om een voorbeeld te geven: iemand die sterk verbetert door voortdurende beweging, kan gebaat zijn bij Rhus toxicodendron, terwijl iemand die verbetert door niet te bewegen, misschien beter reageert op Bryonia. Andere bijkomende klachten en ziektes in de familie geven vaak aanwijzingen voor constitutionele middelen.

Waarom is bewegen zo belangrijk bij gewrichtsklachten?

Regelmatig licht belast bewegen en voldoende water drinken blijken heel belangrijk te zijn voor het herstel. Er zitten geen bloedvaten in kraakbeen en daarom zijn ze afhankelijk van diffusie. Wanneer we niet bewegen, komt diffusie niet op gang, en kunnen essentiële bouwstoffen zoals glucosamineglycanen het kraakbeen niet bereiken. De glucasamineglycanen binden zich aan de proteoglycanen en zorgen voor een negatieve lading, die noodzakelijk is voor de flexibiliteit van het kraakbeen. Is dit er niet, dan degenereert ons kraakbeen en is er sprake van artrose. Om artrose te voorkomen is het dus essentieel dat we in beweging blijven.” Voedingsstoffen kunnen alleen uit de omgeving worden opgenomen als er een zekere mate van druk en wrijving is. Daarom is blijven bewegen zo belangrijk. Regelmatig  30 minuten per dag licht belast bewegen is daarbij beter dan 1 keer per week intensief sporten of hardlopen. Wandelen, Nordic walking,  fietsen, zwemmen, tuinieren en huishoudelijk werk, zoals stofzuigen, zijn goede vormen van beweging.

Welk effect heeft voeding op de aanmaak van kraakbeen?

“Een te zure voeding verstoort het zuur-base-evenwicht. Ons lichaam zal altijd proberen deze disbalans op te heffen, door mineralen elders uit het lichaam te mobiliseren. Dit gaat ten kosten van onder andere ons bot- en bindweefsel. Daarnaast binden zure moleculen uit ons dieet zich makkelijk aan de proteoglycanen in ons kraakbeen, waardoor kraakbeen minder flexibel wordt en sneller slijt. Met een lijst van PRAL-waarden, een tabel waarin de zuurgraden van diverse levensmiddelen staan, kan eenvoudig gekeken worden of onze voeding te zuur is. Een gemiddelde pH van ongeveer 7 is daarbij het meest wenselijk.”

Kraakbeen werkt als een demper en bestaat voor 90% uit water

Verdroging zorgt ervoor dat er kleine scheurtjes kunnen ontstaan en dat het kraakbeen uiteindelijk geheel kan verdwijnen. Het oppervlak wordt onregelmatig en er ontstaan vaak uitsteeksels die pijn veroorzaken. De veerkracht wordt steeds minder. Voldoende water drinken is dan ook erg belangrijk. Koffie, thee en alcohol onttrekken vocht aan het lichaam en moet je daarom met mate drinken. Frisdranken en vruchtensappen werken sterk verzurend.

Fibromyalgie

Fibromyalgie of ‘weke delenreuma’ heeft meer betrekking op het omliggende weefsel van gewrichten. Er is pijn in bindweefsel en spieren. FM komt vooral bij vrouwen voor en gaat vaak gepaard met extreme vermoeidheid , slaapstoornissen, darmklachten en depressie. Omdat het vooral een energetisch probleem is, kan homeopathie daarin veel  verbeteren. Ook komt het vrij vaak voor dat er een nog niet herkende overgevoeligheid voor gluten of lactose of een belasting met parasieten aanwezig is. Ontlastingsonderzoek en/of bloedonderzoek kan dan uitsluitsel geven.  

Reuma

Meestal zijn het vitamine A en B en calcium waar mensen met reuma te weinig van hebben. Bij actieve reumatoïde artritis is de behoefte aan vitamine A, B en D verhoogd. En wie pijnstillers gebruikt, heeft meer vitamine D nodig. Wie langere tijd prednison slikt als medicijn tegen reuma, heeft meer kans op botontkalking. Dan kan het handig zijn om calciumtabletten en vitamine D te slikken. Ook hier is een gezond en gevarieerd voedingspatroon en voldoende blijven bewegen natuurlijk belangrijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.