Contact

Kroonhomeopathie

Marjon Kroon-Antonisse
Debijehof 5
3863 AJ Nijkerk

Neem contact op:

Stuur een mail via de contactpagina
of bel 06 - 107 215 88



Volg ons:

Facebook-Icon Linkedin-Icon Twitter-Icon RSS-Icon

ADVIEZEN VOOR EEN GEZONDE LEEFSTIJL

Een gezonde leefstijl begint bij gezonde en gevarieerde voeding. Orthomoleculaire voedingsadviezen hebben veel aandacht voor het gebruik van de juiste vetten, eiwitten en koolhydraten in de goede verhoudingen. Ze wijken iets af van de richtlijnen van het Voedingscentrum of van de Actieve Voedingsdriehoek, maar je maakt een goed begin als je met deze uitgangspunten rekening houdt:

 

 

 

 

 

 

 

Gezond eten is een erg belangrijk onderdeel van de zorg voor je lichaam. Er is een duidelijk verband tussen voeding en de spijsvertering en stoelgang. Voor een gezonde spijsvertering is met name vezelrijke en gevarieerde voeding van belang. Vezels stimuleren de darmwerking en zorgen voor een goede stoelgang. Door gevarieerd te eten, zorg je ervoor dat je alle belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt.

In 2006 heeft de Gezondheidsraad onderzoek gedaan naar de vezelconsumptie van Nederlanders. Hieruit bleek dat 90% van de Nederlanders te weinig vezels eet. Dit kan leiden tot spijsverteringsklachten.
Daarnaast hebben vezels een hongerstillend effect; je maag wordt snel gevuld met een vezelrijke voeding, maar het levert weinig calorieën.

Vezelrijke voeding; waarom zijn vezels belangrijk, hoeveel vezels heb je dagelijks nodig en wat zijn vezelrijke  voedingsmiddelen. Doe de tests: http://www.spijsvertering.info/

  • Extra’s bij uw voeding; in sommige gevallen kan het nuttig zijn om een extra aanvulling op je normale voeding te gebruiken. Deze extra’s bij de voeding heten ook wel voedingssupplementen. Voedingssupplementen die wel eens gebruikt worden bij spijsverteringsproblemen zijn vezelpreparaten en probiotica.

Met de volgende leefregels hou je de spijsvertering en ook je maag gezond.

  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging
    Voldoende lichaamsbeweging houd je spijsvertering goed op gang. Tevens werkt lichaamsbeweging ontspannend voor lichaam en geest. Door je lichaam in goede conditie te houden, voorkom je klachten.
  • Wees matig met alcohol
    Alcohol irriteert het slijmvlies in maag en slokdarm. Als je vaak maagklachten hebt, kunt je beter geen alcohol drinken. Overigens is het beter om alcohol te drinken tijdens een maaltijd dan tussendoor zonder eten.
  • Drink in het algemeen juist niet tijdens het eten, maar een half uur ervoor of erna. Op deze manier kunnen spijsverteringsenzymen beter hun werk doen.
  • Stop met roken
    Roken irriteert het maagslijmvlies. Ook verslapt roken het sluitspiertje tussen slokdarm en maag.
  • Zorg voor een gezond gewicht
    Bij overgewicht en veel vet rond het middel wordt de druk op de organen in de buik groter. Hierdoor kunnen sneller maagklachten ontstaan.
  • Probeer stress zoveel mogelijk te vermijden. Stress bevordert de zuurproductie in de maag. Bovendien heeft het een negatieve invloed op de bewegingen van de maag.

Voeding en hygiëne; via eten en drinken krijg je veel bacteriën binnen. Schadelijke bacteriën in voedsel kunnen veel maag- en darmklachten veroorzaken. Door op een hygiënische manier om te gaan met voeding, kun je infecties vaak voorkomen.

Als voedsel bederft, kunnen bacteriën en parasieten de kans krijgen om in het voedsel terecht te komen. Hierdoor kan een voedselvergiftiging ontstaan wat misselijkheid en braken tot gevolg kan hebben. Dit gebeurt bijvoorbeeld als voedsel te lang wordt bewaard of door een slechte hygiëne bij de bereiding van voedsel. Dus handen wassen, groente en fruit goed afwassen of schillen. Rauwe producten zoals ei, vlees en vis niet met hetzelfde mes en op een aparte snijplank bereiden.

Leefstijltest | Hartstichting.nlLekker bewegen: fietsen in het bos. De   Leefstijltest geeft inzicht in je huidige leefstijl. Je krijgt persoonlijke   tips om gezonder te leven. De vragen gaan over: www.hartstichting.nlwww.hartstichting.nl/gezond_leven/gezondleven_check/