Contact

Kroonhomeopathie

Marjon Kroon-Antonisse
Debijehof 5
3863 AJ Nijkerk

Neem contact op:

Stuur een mail via de contactpagina
of bel 06 - 107 215 88



Volg ons:

Facebook-Icon Linkedin-Icon Twitter-Icon RSS-Icon
kapucijners Kroonhomeopathie

kapucijners blauwschokkers

Juni en juli is de tijd voor verse kapucijners.

Wat hebben kapucijners en homeopathie met elkaar te maken? Ik ken geen homeopathisch middel dat gemaakt wordt van kapucijners, maar homeopathie wordt wel ingezet om de groei van kapucijners te stimuleren!

Deze vergeten zomergroente is qua smaak veel verfijnder en lichter verteerbaar dan de grijsbruine kapucijners, die je gedroogd of in blik of pot kunt kopen. Ze zijn lichtgroen en smaken een beetje kruidig zoet. In 5 tot 10 minuten stomen zijn ze gaar. Ze hebben niet veel meer nodig dan een beetje zout en peper en een klontje boter. Met wat créme fraiche*, een beetje mosterd en eventueel wat uitgebakken pancetta* maak je ze nog lekkerder. Ik serveer er bruine rijst bij en een groene salade met een appeltje erin. Granen of bruine rijst in combinatie met peulvruchten vormen een volwaardige eiwittenbron.

Ze passen prima in het algemene Kroonhomeopathie voedingsadvies*. Wil je meer weten over gezonde voeding, ben je al een tijdje van plan om aan je weerstand te gaan werken en wil je met natuurlijke middelen je gezondheidsklachten aan gaan pakken? Kijk dan even naar de Kroonhomeopathie zomeraanbieding. In juni en juli geldt het zomertarief. Je krijgt dan €15 korting op het intakegesprek.

Pisum sativum medullare

Nu even meer over kapucijners. De Latijnse naam is Pisum sativum medullare en ze zijn ook wel bekend als velderwten of grijze erwten. Ze behoren tot het geslacht der Leguminosae of Fabaceae, oftewel de vlinderbloemigen. Daar zijn wel 20.000 soorten van bekend. De kapucijner is al bekend vanaf 3000 jaar voor Christus en kwam oorspronkelijk vooral voor in landen rond de Middellandse Zee en met name in Turkije.

Later brachten monniken de kapucijners mee naar Nederland. Zij legden zich toe op het kweken van de zogenaamde blauwschokkers, die je op de afbeelding ziet. Er bestaat ook een variant met een groene peul. De naam kapucijners is afgeleid van de kap die de monniken droegen. Soms worden ze ook wel raasdonders genoemd, omdat peulvruchten er om bekend staan dat ze aanleiding geven tot gasvorming in de darmen. Bij verse kapucijners is dat veel minder het geval en eventueel kun je een beetje bonenkruid toevoegen om dat tegen te gaan. Het wordt veroorzaakt door de lectinen* die zich vooral in rauwe peulvruchten bevinden.

Kapucijners bevatten deze mineralen en vitaminen: calcium,kalium, magnesium, fosfor, ijzer, zink, vitamine B1, B2, B6, B11. Kapucijners hebben bovendien een hoog vezelgehalte.

Homeopathie en kapucijners

Naar mijn weten bestaat er geen homeopathisch middel dat gemaakt is van Pisum sativum (kapucijner). In de materia medica heb ik niets kunnen vinden. Wel zijn er andere middelen uit de familie Fabacea, die we gebruiken in de homeopathie. De bekendste zijn Baptisia en Robinea. Bijzonder is dat de vlinderbloemigen aan de wortels  kleine bolletjes vormen, die stikstof uit de lucht binden en in een voor de plant bruikbare vorm omzetten. De wortelstengels vormen steeds uitlopers, die nieuwe stekken vormen. De planten krijgen prachtige geurende bloemen voordat de peulen gevormd worden.

Jicht en peulvruchten gaan niet goed samen

Mensen die gevoelig zijn voor jicht doen er goed aan om het eten van peulvruchten te vermijden, omdat peulvruchten urinezuur kan verhogen. Het kan zich als kleine kristalletjes rond de gewrichten op gaan hopen. Bij aandoeningen die te maken hebben met verzuring kunnen we daarom ook aan de homeopathische middelen denken die van peulvruchten zijn gemaakt.

Het familiethema van de Fabacea heeft te maken met verlammingen. Ton Jansen beschrijft het in zijn  boek ‘Het genezende wezen van de plant’ als volgt: “De vlinderbloemigen zijn bang om niet genoeg te kunnen genieten, met verlammingen als gevolg.”  Ze zijn bang voor armoede en om teveel te moeten. Er is een gebrek aan energie, zowel mentaal als fysiek. Dat uit zich lichamelijk in klachten met spieren en gewrichten en zware vermoeidheid. Bij ME en mononucleosis (Pfeifer) kunnen we daarom ook aan deze groep homeopathische geneesmiddelen denken. Ze willen zelf genieten, maar het  ook anderen naar de zin maken en zijn bereid om daar hard voor te werken. Ze willen ‘hun eigen boontjes doppen’.

Als je verse peulvruchten op tafel wilt zetten en besluit om ze dus zelf te gaan doppen, zul je wel even wat tijd moeten investeren. Om per persoon een paar ons erwten over te houden heb je een aanzienlijke hoeveelheid peulen nodig. Van een kilo kapucijners hou je ongeveer een derde over.

Wetenschappelijk bewijs dat homeopathie werkt:

Hoewel ik dus niets kon vinden over Pisum Sativum als homeopathisch middel vond ik wel een opmerkelijk onderzoek over de werking van homeopathie bij de teelt van dwergerwten (Pinus Sativum L). De universiteit van Bern heeft aangetoond dat de groei van deze erwten gestimuleerd wordt door het gebruik van homeopathische potenties van het middel Gibberellinezuur (gibbelleric acid), een groeihormoon dat zich in planten bevindt: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18638708

Algemeen Kroonhomeopathie voedingsadvies

*Het algemene Kroonhomeopathie voedingsadvies gaat uit van een gevarieerd voedingspatroon, met aandacht voor alle groepen voedingsmiddelen. Daarbij wordt  er onderscheid gemaakt tussen producten, die positieve en negatieve effecten kunnen hebben op je gezondheid. De basis bestaat uit zoveel mogelijk verse en onbewerkte producten.

Omdat iedereen anders reageert op voeding kan het zijn dat bepaalde producten die in de aanbevolen groep voorkomen toch minder geschikt voor je zijn. Als je vegetariër bent, volgens Paleo eet (peulvruchten zijn niet Paleo), of een specifieke aandoening hebt, krijg je daarvoor een aangepast advies. 100 % volgens het boekje eten en drinken is bijna onmogelijk. Daarom adviseer ik je om wat speelruimte in te bouwen. Dit noemen we ook wel de 80%-20% regel. Nog beter is het om 90%-10% aan te houden. Een enkele keer een paar wat minder gezonde spekjes bij de kapucijners maakt het soms net even wat smakelijker. Gezond eten gaat ook over lekker genieten! De rest van je gezonde maaltijd houdt het dan wel in evenwicht!