Contact

Kroonhomeopathie

Marjon Kroon-Antonisse
Debijehof 5
3863 AJ Nijkerk

Neem contact op:

Stuur een mail via de contactpagina
of bel 06 - 107 215 88



Volg ons:

Facebook-Icon Linkedin-Icon Twitter-Icon RSS-Icon

Darmflora opbouwen

Door ongezonde voeding, antibiotica en cortisonen, vaccinaties, stress en andere factoren kan de darmflora verstoord raken, waardoor de weerstand afneemt en ziektes een kans krijgen om zich te ontwikkelen. Door goede voeding en het gebruik van pro- en prebiotica kunnen we de balans weer herstellen. Daarom is het herstellen van de darmflora belangrijk onderdeel van de orthomoleculaire behandeling.

Ruim 70 % van de immuniteit, ofwel de natuurlijke weerstand, wordt bepaald in de darmen. We zijn ons daar niet bewust van, wellicht omdat we onze darmen niet kunnen zien of ervaren. Bij weerstand denken we meer aan de neus-, keel- en luchtwegen. En toch komen we via ons maag-darmkanaal het meest in contact met de buitenwereld. Het oppervlak van het maag-darmkanaal is vele malen groter dan dat van de huid en de longen tezamen. Om dit alles te beschermen tegen indringers, zoals ziekteverwekkende bacteriën, is onze afweer nodig. Deze wordt bepaald door o.a. de witte bloedlichaampjes. Gelukkig krijgen we daarbij hulp van  bacteriën, die ons geen kwaad doen, maar zelfs nuttig zijn. Alle darmbacteriën samen noemen we de darmflora. De verhouding tussen potentieel ziekteverwekkende en goede   bacteriën bepaalt of onze darmflora de weerstand verhoogt of niet.

Eet vezelrijk

Waarom zijn vezels belangrijk, hoeveel vezels heb je dagelijks nodig en wat zijn vezelrijke voedingsmiddelen.

Gezond eten is een erg belangrijk onderdeel van de zorg voor je lichaam. Er is een duidelijk verband tussen voeding en de spijsvertering en stoelgang. Voor een gezonde spijsvertering is met name vezelrijke en gevarieerde voeding van belang. Vezels stimuleren de darmwerking en zorgen voor een goede stoelgang. Door gevarieerd te eten, zorg je ervoor dat je alle belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt.

In 2006 heeft de Gezondheidsraad onderzoek gedaan naar de vezelconsumptie van Nederlanders. Hieruit bleek dat 90% van de Nederlanders te weinig vezels eet. Dit kan leiden tot spijsverteringsklachten. Daarnaast hebben vezels een honger stillend effect; je maag wordt snel gevuld met een vezelrijke voeding, maar het levert weinig calorieën. N.B.: zemelen toevoegen is niet de oplossing. Deze onttrekken mineralen en verstoren daarmee de balans.

Intensieve beweging

4x dit doet bewegen voor je darmen:

  • Zorgt voor een betere opname van voedingsstoffen
  • Zorgt voor een betere afvoer van afvalstoffen
  • Voorkomt verstopping
  • Stimuleert de peristaltiek van de darmen

Fermenteerbare vezels

Fermenteerbare vezels worden in de dikke darm afgebroken (gefermenteerd) door bacteriën. Ze dienen als voedsel voor ‘goede’ bacteriën in de darm, maar ook als voeding voor de darmcellen zelf. Daarmee dragen ze bij aan een goede afweer, want deze bacteriën en darm(epitheel)cellen ondersteunen het immuunsysteem en zorgen ervoor dat ziekteverwekkers minder kans krijgen.

Prebiotica of probiotica?

Vezels die als voedsel dienen voor goede bacteriën, worden prebiotica genoemd (niet te verwarren met probiotica). De meest bekende zijn inuline en fructo-oligosachariden (FOS). Deze stoffen vind je bijvoorbeeld in bananen, witlof en uien. Maar ook pectines in groenten, fruit en glucanen uit graanproducten kunnen door de darmbacteriën worden gefermenteerd. N.B.: voor mensen met het prikkelbare darmsyndroom zijn FOS niet zo geschikt.

Prebiotica zijn onverteerbare voedingsvezels die van nature in voedingsmiddelen voorkomen, zoals in granen, groente of fruit. Deze vezels stimuleren de groei en activiteit van specifieke bacteriën en bevorderen de gezondheid. Prebiotica zijn onverteerbaar voor de dunne darm. Maar voor bepaalde bacteriën in de darmen zijn ze juist een bron van voeding. Als de bacteriën deze vezels afbreken, ontstaan er stoffen die de darmepitheelcellen als voeding gebruiken en de darmen stimuleren. Goed voor de stoelgang dus. Prebiotica zorgen er ook voor dat o.a. lactobacillen en bifidobacteriën (de goede bacteriën in de darm) beter kunnen groeien.

Lactobacillen en bifidobacteriën

Probiotica zijn zogenaamde goede bacteriën. Deze goede bacteriën zorgen voor een goede darmflora, wat weer is van belang is voor de spijsvertering, stoelgang en het immuunsysteem. In de huidige maatschappij en met onze moderne leefwijze en eetgewoontes krijgen we weinig goede bacteriën binnen. Je kunt die gunstige bacteriën dagelijks extra aanvullen, bijvoorbeeld door zuivelproducten met goede bacteriën. Deze goede bacteriën worden probiotica genoemd.

Wat doen probiotica?

Probiotica in de darmflora doen wat extra’s voor je lichaam. Ze zorgen voor een goede werking van de darmen en helpen bij de ontwikkeling van je immuunsysteem. Daardoor helpen ze je te beschermen tegen ziektes. Het is belangrijk te zorgen voor een goede darmflora. Dat kan bijvoorbeeld met probiotica. Probiotica zijn goede bacteriën waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze de gezondheid bevorderen. Het zijn levende bacteriën die in verschillende producten zitten (vaak yoghurt of melkdrankjes, of in supplementen). Let wel op; producten uit de supermarkt bevatten veel suiker, weinig werkzame stoffen en zijn duur!

Wat zijn probiotica?

Niet alle goede bacteriën kan men zomaar probiotica noemen. Daarvoor moeten ze aan de volgende criteria voldoen:

  • ze moeten de darm levend bereiken en niet ‘onderweg’ uitgeschakeld worden door maagzuur en galsap.
  • ze verbeteren de gezondheid en dat effect moet door wetenschappelijk onderzoek onderbouwd worden.

Verder is het belangrijk dat ze:

  • bepaalde voedingsstoffen gebruiken zodat er voor slechte bacteriën minder voedingsstoffen overblijven om te kunnen overleven.
  • voor een zure darminhoud zorgen. En daar kunnen slechte bacteriën niet goed tegen.
  • ervoor zorgen dat er voldoende vocht in de darm blijft en ze helpen bij de vertering van vezels.
  • de barrière tussen de darm en het lichaam intact helpen te houden.