Contact

Kroonhomeopathie

Marjon Kroon-Antonisse
Debijehof 5
3863 AJ Nijkerk

Neem contact op:

Stuur een mail via de contactpagina
of bel 06 - 107 215 88



Volg ons:

Facebook-Icon Linkedin-Icon Twitter-Icon RSS-Icon

 “Uw voeding is uw geneesmiddel, uw geneesmiddel is uw voeding”Hippocrates

In de tijd van de jagers en de verzamelaars was voeding eenvoudig van samenstelling en de herkomst was bekend. Lichamelijke activiteit en voeding waren in balans. Moderne voeding heeft vaak veel bewerkingen ondergaan en zit vol met toevoegingen. We krijgen daardoor aan de ene kant teveel en aan de andere kant te weinig essentiële voedingsstoffen binnen.

 

Voeding is de basis van lichamelijke gezondheid (naast factoren als erfelijkheid, beweging en levensstijl).

Als orthomoleculair therapeut zal ik in eerste instantie aandacht schenken aan gezonde keuzen en de juiste kwaliteiten van voeding. Denk bijvoorbeeld aan: niet te veel zout, suiker, verzadigde vetten, kunstmatige zoetstoffen, kunstmatige bewerkingen. Denk aan voldoende vezels en vocht. Zorg voor een goede verhouding in voedingsstoffen (voedselpiramide). Vooral groenten en fruit kom je snel tekort. Hou rekening met de herkomst. Kies zoveel mogelijk voor biologisch en duurzaam geteeld. Vervolgens is de juiste bereiding van belang en ook hoe het wordt gegeten (goed kauwen, niet wegspoelen met drinken, niet gehaast eten, etc.). Weet wat je eet, kies voor verse producten en bereid de maaltijden zelf. Eet zo min mogelijk kant en klaar producten.

Richtlijnen gezonde voeding:

  • Gebruik een voeding met dagelijks 30-40 gram vezel, met name afkomstig van groente, fruit en volkoren graanproducten.
  • Gebruik dagelijks minimaal 200-300 gram groente en 200 gram fruit.
  • Gebruik per week twee porties vis (à 100-150 gram), waarvan ten minste een portie vette vis.
  • Beperk het gebruik van verzadigde vetzuren tot minder dan 10 energieprocent
  • en van enkelvoudig trans-onverzadigde vetzuren tot minder dan 1 energieprocent.
  • Vermijd het gebruik van snelle suikers en koohydraten zoveel mogelijk. Kies producten met een lage glycemische waarde.
  • Beperk het gebruik van voedingsmiddelen en dranken met gemakkelijk vergistbare suikers en dranken met een hoog gehalte aan voedingszuren tot 7 eet/drinkmomenten per dag (inclusief hoofdmaaltijden).
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 4 gram per dag.
  • Indien je alcoholische drank gebruikt, beperk dit dan tot twee standaard glazen (mannen) of één standaardglas (vrouwen) per dag.
  • Zorg voor op ten minste vijf – maar bij voorkeur op alle – dagen van de week minstens een half uur matig inspannende lichamelijke activiteit in de vorm van bijvoorbeeld stevig lopen, fietsen of tuinieren.

Er zijn sterke aanwijzingen dat chronische ontsteking een belangrijke aanjager is van veel chronische ziekten, waaronder diabetes, hart- en vaatziekten, spijsverteringsproblemen en bepaalde vormen van kanker. Door gebruik te maken van alle huidige gegevens over voeding en de invloed ervan op ontstekingen kun je met een anti-inflammatoir dieet het risico op veel chronische ziekten verminderen en je stemming en energieniveau aanzienlijk verbeteren. Dit dieet is voornamelijk gebaseerd op traditionele Mediterrane en Aziatische eetgewoontes. Ook de principes van het oerdieet en het gebruik van bepaalde ‘superfoods’ kunnen hier aan bij dragen.