Contact

Kroonhomeopathie

Marjon Kroon-Antonisse
Debijehof 5
3863 AJ Nijkerk

Neem contact op:

Stuur een mail via de contactpagina
of bel 06 - 107 215 88



Volg ons:

Facebook-Icon Linkedin-Icon Twitter-Icon RSS-Icon
Kroonhomeopathie

Kroonhomeopathie

Superfoods, slimme marketing of een gezonde aanvulling op onze voeding?

Superfoods veroveren in snel tempo terrein op de gezondheidsmarkt. Heb je de boot gemist als je geen chiazaden of goji-bessen eet? Ook hele gewone dagelijkse voedingsmiddelen, met name groenten en fruit kunnen het predicaat superfood dragen. Daarnaast heb je de ‘speciale’ superfoods

Wat zijn de geclaimde voordelen?

‘Het regelmatig eten van superfoods maakt het lichaam gezonder, doordat je vaker toxines uit je lichaam spoelt (detox effect).Je gaat je daardoor beter voelen en gaat er beter uitzien’.

‘Het helpt om ziektes tegen te gaan (vermoeidheid, depressie, diabetes, hart/vaatziekten, hoge bloeddruk), gezond afvallen, het behouden van je gewicht, veroudering tegengaan (anti-aging), het is goed voor je spieren en brengt je in een betere stemming’.

Wat zijn eigenlijk Superfoods?

Superfoods vallen onder een speciale categorie voeding die je in de natuur vindt. Het zijn voedingsmiddelen die in vergelijking met andere voedingsmiddelen meer anti-oxidanten en essentiële voedingsstoffen bevatten (o.a. mineralen, vitamines, aminozuren, essentiële vetzuren, enzymen). Essentieel betekent dat we ze nodig hebben, maar niet zelf aan kunnen maken en daarom uit voeding moeten halen. Hoge gehaltes aan voedingsstoffen kúnnen helpen om je lichaam en geest gezond te houden.

Met name voeding met felle kleuren (pigmenten) bevat veel antioxidanten. Dit wordt uitgedrukt in de zogenaamde ORAC-waarde per 100 gram. Boven de 150.000 zit kruidnagel, kaneel, geelwortel en oregano. Alle vier zijn dit veel gebruikte kruiden in de Ayurvedische keuken. Verder hebben met name noten, kruiden, bessen en cacao zeer hoge waardes Aan bepaalde inhoudsstoffen worden bovendien gezondheidsbevorderende eigenschappen toegeschreven en er zijn onderzoeken die er duidelijk op wijzen dat ze bepaalde aandoeningen kunnen verbeteren. Vanwege de claimswetgeving van de regering mogen producenten en therapeuten echter geen directe verbanden leggen. De informatie die je vindt is daarom niet altijd even doorzichtig. Hoe maak je nu een verstandige keuze?

Standaard voeding:

Je kunt superfoods in een aantal groepen indelen. Ten eerste de gewone bekende voedingsmiddelen, zoals groente en fruit (avocado, boerenkool, bloemkool, pepers, bleekselderij, tomaten, champignons, wortels, uien/knoflook/prei, artisjokken, broccoli, aardbeien, ananas, blauwe bessen, granaatappels, frambozen, rode druiven, limoen, vijgen). Maar ook: eieren, zalm, olijfolie, yoghurt, ongebrande noten en zaden, havermout en boekweit en groene thee en allerlei soorten kruiden (ook paprikapoeder, gedroogde basilicum, zwarte peper). Als je er voor zorgt dat de basis van je voeding goed is en wat vaker uit deze groepen eet, kom je al een heel end. Dat heeft te allen tijde de voorkeur.

Het is moeilijk om van alles voldoende binnen te krijgen, omdat enerzijds de voedingswaarde door de productiemethodes in landbouw en veeteelt is afgenomen en anderzijds door toename van het gebruik van kant- en klaarproducten de behoefte aan essentiële voedingsstoffen groter wordt. Je kunt dan eventueel voedingssupplementen (zoals een goede Multi-vitamine, visolie en vitamine D3) extra nemen, maar je kunt ook heel gericht aanvullen met superfoods.

Speciale’ superfoods:

‘Speciale’ superfoods komen vaak uit Zuid-Amerika,China en Thailand. Als je even googled op Internet kun je precies lezen welke inhoudsstoffen in grotere mate in een specifiek superfood aanwezig zijn en welk effect ze op bepaalde aandoeningen hebben. Het zijn vooral de wat minder bekende zaden, en gedroogde fruit- en wortelsoorten en de zogenaamde greens, die vaak in poeder of tabletvorm worden aangeboden. Dit zijn de bekendste:

-Goji bessen

– Acai bessen

– Bosbessen

– Moerbeien (mulberry)

– Rauwe cacao

– Maca

– Quinoa en Amaranth

– Kokosnoten en kokosolie

– Noten (macademia, pecan, amandel, pistacho, brazil nuts, walnoten)

– Zaden (chia-zaden, hennepzaad, lijnzaad, sesamzaad, pompoenzaad, zonnebloemzaad,papayazaad)

Groene superfoods:

Deze hebben het hoogste gehalte aan makkelijk verteerbare voedingsstoffen, vetverbranding samenstelling, vitamines en mineralen om het lichaam te beschermen en te genezen.

Ze bevatten verschillende heilzame stoffen zoals eiwitten, chlorofyl en gezonde bacteriën die het lichaam helpen om spierweefsels te vormen, een betere spijsvertering bevorderen en beschermen tegen ziektes.

– Groene groentes (boerenkool, waterkers, spruitjes, spinazie)

– Tarwegras

– Gerstgras

– Wilde blauwalg (blue-green algae)

– Spirulina

– Chlorella

– Zeewier (nori, kelp, wakame)

Overig: Bijenpollen en royal jelly, etc.

Waarom Speciale Superfoods eten?

De meeste mensen hebben er moeite mee om gezond en gevarieerd te eten. Slechts een paar procent van de bevolking slaagt er in om volgens de aanbevelingen van het Nederlandse Voedingscentrum of de Belgische Voedingspiramide te eten en uit een onderzoek van het RIVM blijkt, dat we véél te weinig groente en fruit eten. Factoren als onevenwichtige voeding, stress en omgevingsinvloeden, overgewicht en medicijngebruik, alcohol en roken en te weinig beweging en frisse lucht, maken dat we extra anti-oxidanten en essentiële voedingsstoffen nodig hebben

Superfoods als aanvulling:

Als je weet dat je bepaalde voedingsstoffen tekort komt, kun je gebruik maken van de speciale eigenschappen van een bepaalde soort voeding. Je zult echter vrij grote hoeveelheden moeten nemen om hier optimaal gebruik van te kunnen maken. Onderzoeken naar geïsoleerde stoffen in voeding laten vaak wel een relatie zien met het verbeteren van bepaalde aandoeningen, maar geven ook aan dat de werking beter is in ‘synergie’ met andere inhoudsstoffen. Dat geeft het belang van variatie aan!

De ‘speciale superfoods’ kun je gebruiken als aanvulling op je dagelijkse voeding. Zie het als een extraatje, als je op dieet bent om af te vallen, of omdat je bepaalde voedingsmiddelen niet verdraagt en een vervanging zoekt. Een op een inwisselen is echter niet altijd genoeg en teveel van één bepaalde soort kan er voor zorgen dat je uit balans raakt.

Een voorbeeld: een van mijn cliënten had gehoord dat het zo gezond was om groene smoothies te maken om te ontgiften. Omdat ze nou eenmaal een grote zak (nitraatrijke) spinazie had gekocht, dronk ze een paar dagen achter elkaar een spinazie-moothie en was zeer verbolgen over het effect: aanhoudende diarree!

Superfoods ter vervanging:

Ongeveer 5 tot 10 % van de mensen verdraagt bijvoorbeeld geen gluten uit granen. Een steeds groter wordende groep wil minderen met koolhydraten en eet daarom geen brood, rijst of pasta meer. Door tarwe en rijstproducten te bannen, kun je een tekort aan mineralen krijgen. Superfoods als quinoa en amaranth kunnen dat voor een deel opvangen.

Een ander voorbeeld: veganisten hebben een grotere kans op een tekort aan vitamine B12. Ook ouderen met de maagziekte atrofische gastritis of mensen met een tekort aan het maageiwit Intrinsic Factor lopen het risico op een tekort. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Yoghurt,vette vis en eieren zijn bijvoorbeeld superfood ten opzichte van andere dierlijke producten, zoals melkproducten en vlees. Speciale superfoods als algen en zeewieren bevatten een op vitamine B12 lijkende stof, maar deze stof heeft geen vitaminewerking. Je kunt dit eventueel met een B12 voedingssupplement opvangen.

Wat zijn de nadelen?

Als je de basis van je voedingspatroon niet op orde hebt (vers, veel groente en fruit, gevarieerd, liefst biologisch, met mate dierlijke producten, goede verhoudingen koolhydraten, eiwitten, goede essentiële vetzuren, weinig suiker en zout), zullen de speciale superfoods het verschil niet maken.

Als je problemen hebt met je gezondheid kun je veel verbeteren door je voedingsgewoontes aan te passen. Grote veranderingen ineens kunnen echter teveel zijn als je niet in optimale conditie bent en moeite hebt met het uitscheiden van afvalstoffen. Laat je daarom goed informeren als je wilt gaan ontgiften.

In plaats van nieuwe dingen te introduceren, kun je vaak beter beginnen om eerst bepaalde dingen weg te laten. Door bijvoorbeeld suiker en zout te minderen, kant- en klare voeding in het schap te laten staan en gezondere vetten te gebruiken, kun je veel gezondheidswinst boeken.

Overgevoeligheden:

Ieder voedingsmiddel kan allergische reacties oproepen. Noten en zaden en bepaalde fruitsoorten staan er om bekend dat ze histaminereacties op kunnen roepen. Benauwdheid of jeuk kunnen dan het gevolg zijn. Probeer het dus eerst een voor een uit of je er goed op reageert. De meeste superfoods zijn vezelrijk. Dit kan een positief effect hebben op de darmperistaltiek, maar sommige mensen reageren sterk met veel gasvorming, krampen of diarree. Zorg er in ieder geval voor dat je er voldoende bij drinkt!

Fytinezuur:

In granen, bonen, noten en zaden zit vaak fytinezuur, dat wordt niet afgebroken door de bereiding die we meestal toepassen. Eenmaal in ons darmstelsel bindt het zich aan vitaminen, mineralen en sporenelementen, die daardoor niet meer kunnen worden opgenomen, waardoor uiteindelijk tekorten kunnen ontstaan, aan onder andere ijzer, calcium, magnesium, zink en fosfor. Superfoods zijn weliswaar rijk aan deze inhoudsstoffen, maar de aanwezigheid van fytinezuur doet dit weer teniet, waardoor een averechts effect kan ontstaan. Door noten en zaden eerst te weken in water wordt fytine omgezet in fytase. Dit enzym breekt fytinezuur af tot onschadelijke componenten.

Afslanken met superfoods?

Omdat superfoods rijk aan vezels en/of essentiële vetzuren zijn, helpen ze om een verzadigd gevoel te krijgen, waardoor je minder snel trek krijgt in ongezondere dingen. Je kunt ze op allerlei manieren gebruiken. In je ontbijt, in een smoothie, of toegevoegd aan een warme maaltijd of een salade. Ook voor de lekkere trek tussendoor! Rauwe cacao (cacaonibs)neemt een speciale plaats in, omdat het de vetverbranding kan stimuleren en de aanmaak bevordert van serotonine (tegen stress) en fenylethylamine bevat (ook wel ‘het verliefdheidsstofje’). Het is rijk aan magnesium (goed voor het hart, de hersenen, verlichting van menstruatiepijn, flexibiliteit en sterke botten), chromium (balanceert de bloedsuikerspiegel) en zink (goed voor immuunsysteem, lever(!) en huid). Gewone chocolade bevat deze stoffen ook, maar hier is veel suiker, cacaoboter en melk aan toegevoegd. Neem dat alleen als het minimaal 76% cacao bevat. Cacao bevat in kleine hoeveelheden ook cafeïne en theobromine, waardoor het een activerend effect kan hebben. Sommige mensen kunnen het daarom beter niet kort voor het slapen gaan nemen.

Hoewel speciale superfoods vaak in relatie met afslanken worden aanbevolen, moet je je realiseren, dat ook superfoods calorieën bevatten en dat gedroogd fruit ook suikers bevat. Een teveel aan fruitsuikers heeft effect op de insulinerespons en kan leiden tot vetopslag. Vers fruit, liefst van het seizoen is vaak lekkerder!

Interactie met medicijnen:

Er zijn superfoods die niet goed samengaan met bepaalde medicijnen. Chiazaad heeft een bloedverdunnende en dus bloeddrukverlagende werking. Daarom is er een contra-indicatie met bloedverdunners, bloeddrukverlagers en vochtafdrijvende medicijnen. Lijnzaad kan zorgen voor een snellere afbraak van medicijnen wat ervoor kan zorgen dat de medicijnen niet geheel door het lichaam opgenomen kunnen worden. Dit kan bijvoorbeeld problemen geven met bloed verdunnende medicijnen, bloedsuiker verlagende medicijnen en wellicht ook de anticonceptiepil. Lijnzaad mag tevens niet gebruikt worden door zwangere vrouwen en bedlegerige patiënten en wordt afgeraden bij prostaatproblemen.Personen met prikkelbare darm syndroom kunnen beter geen lijnzaad gebruiken, aangezien deze de klachten kunnen verergeren. Ook mensen die niet aan deze aandoening lijden kunnen lijnzaad soms niet goed verdragen vanwege de eventuele laxerende werking.

Als je last last hebt van een pollenallergie kun je beter voorzichtig zijn met het overmatig eten van goji bessen. Patiënten die warfarine of andere medicijnen slikken, die invloed hebben op de bloedstolling, moeten voorzichtige zijn met het eten van goji bessen. In maca zitten Glucosinolaten (ook wel mosterdglycosiden. Van glucosinolaten is bekend dat ze giftig zijn voor mens en dier. Het voornaamste effect is vergroting van de schildklier, die wordt ook wel struma of krop genoemd.

Marketing en reclame:

Slimme marketeers spelen in op de wens voor een lang, gezond en slank leven, door met name het gebruik van de speciale superfoods te promoten. Nog niet zo heel lang geleden was alleen een kleine groep foodies’ bekend met producten als chia- en hennepzaden, goji-bessen of maca-poeder e.d. Nu kun je ze overal krijgen, bij de groenteboer, op de markt en bij drogisterijen. De toenemende vraag maakt echter dat kwaliteit en herkomst niet altijd even duidelijk zijn (biologisch, gebruik van bestrijdingsmiddelen?) en er zijn aanmerkelijke prijsverschillen.

Conclusie:

Ook onder de gewone groenten en fruit en bekende zaden en noten vindt je belangrijke bronnen van superfoods. De speciale superfoods kun je als aanvulling gebruiken, maar de basis is belangrijk: eet zo vers, gevarieerd, onbewerkt, liefst biologisch, als mogelijk!